Nachtrust

juni 17th, 2020

Slaapadvies | 10 tips voor een betere nachtrust!

Kent u het gevoel dat u direct de hele wereld aankunt na uw nachtrust? Of heeft u eerst een warme douche en een paar stevige koppen koffie nodig om echt “aan” te staan?…

Een goede nachtrust bepaalt hoe u zich overdag voelt. Wij geven u 10 tips om lekkerder te slapen:

1. Vaste bedtijden

Zorg ervoor dat u op regelmatige tijden naar bed gaat én er weer uitstapt. Ons menselijk lichaam houdt van vaste bedtijden. Het is verleidelijk om nog even één aflevering van uw favoriete Netflix serie af te kijken, of nog heel even social media te checken op de telefoon, maar dit is zeker niet stimulerend voor uw slaap. Ook uitslapen (wat soms heerlijk is) is niet ideaal. Houdt u dus voor om vaste bedtijden te hanteren.

vaste bedtijden

2. Licht verteerbaar eten

Nu we het toch over regelmaat hebben. Ga bij voorkeur niet te laat dineren en het liefst ten minste 3 uur voordat u naar bed gaat. Mocht u toch wat later gaan eten, kies dan vooral voor licht verteerbaar eten. Kies voor groenten en vis in plaats van rood vlees en aardappels. Als eten half onverteerd in uw maag zit, verstoort dit uw nachtrust namelijk.

3. Verlicht uw stress

Met afstand de grootste slaapverstoorder is stress. Probeer dus uw stress te verlichten gedurende uw dag, maar vooral ’s avonds. Veel mensen presteren beter overdag met een gezonde dosis stress, maar neem dan wel gas terug gedurende de avond. Pak een boek, ga een stukje wandelen of luister naar uw favoriete muziek.. Echt: Dat helpt! Behalve als u het liefste naar hardbass luistert natuurlijk.

boek lezen voor het slapen

4. Drink voldoende water

Drink overdag voldoende water en neem in de avond bij voorkeur geen stimulerende dranken. Laat koffie en thee staan. Pas ook op met alcohol. U hoeft echt geen geheelonthouder te worden, maar weet in ieder geval dat alcohol het doorslapen belemmert.

5. Investeer in een goed bed

Investeer in een goed bed. Laat u niet verleiden met een prijs of een korting, maar kies heel bewust voor een beddenwinkel die u het juiste advies geeft en uw verhaal kent. Let niet alleen op uw bed, maar zorg ook voor het juiste dekbed, hoofdkussen en bedtextiel. Heeft u bepaalde slaapproblemen? Laat het weten aan de adviseur. Bekijk onze Hypnos-, Viking– en Kreamat bedden en ontdek de prachtige collectie dekbedden en kussens van Dauny.

6. De juiste temperatuur in uw slaapkamer

Zorg voor de juiste temperatuur in de slaapkamer. Een te koud, of te warme kamer heeft direct invloed op uw slaapkwaliteit. De ideale temperatuur ligt tussen de 17- en 21 graden, afhankelijk of u het snel warm- of snel koud heeft. Ventileer overdag voldoende om de juiste luchtvochtigheid te houden en indien u een hele warme kamer heeft, plaats een airco.

7. Houd uw slaapkamer donker

Houd uw slaapkamer gedurende de nacht zo donker mogelijk want dit zal uw bioritme (en daarmee de kwaliteit van uw slaap) bevorderen. Heeft u een wekker die veel licht geeft?  Vervang die dan voor een beschaafder model en zorg ervoor dat de wekker niet op het nachtkastje staat als die continu de tijd aangeeft. Besef van tijd en licht verstoren uw nachtrust. Als u uw telefoon als wekker gebruikt, zorg er dan voor dat de telefoon op vliegtuigstand staat voordat u gaat slapen.

8. Vermijd smartphones voor het slapen gaan

Vermijd voordat u naar bed gaat het blauwe licht van tablets en telefoons. Leg ze dus tenminste een uur voor het slapen gaan weg en kijk er niet meer op. Een uur voor het slapen gaan begint u met uw voorbereiding. Weg blauw licht, weg laatste mailtjes en ontspan!

smartphone in bed

9. Beweeg overdag voldoende

Beweeg overdag voldoende, want hierdoor zult u beter slapen. De hormonen die u door voldoende sporten aanmaakt zorgen ervoor dat u ’s nachts beter kunt ontspannen. Ga echter niet te laat sporten, want dit kan weer nadelig zijn en zorgt ervoor dat uw lichaam niet op tijd in de juiste “rustfase” komt.

10. Het bed: meest intieme plek in huis

Besef dat uw bed niet alleen een plek is waar u slaapt. Het bed is de meest intieme plek in huis. Denk er maar eens over na: U slaapt er niet alleen, maar het is ook de plek waar u vrijt, waar u op Moederdag uw ontbijtje krijgt van uw kinderen, waar u uw geheimen deelt met uw partner, waar uw kinderen geboren zijn en waar u  in kunt gaan liggen als u echt even niets meer wilt. Zorg er daarom voor dat uw slaapkamer een prettige plek is. Ruim op, maak het cosy en zet er niet teveel onnodige dingen in.

Dit waren onze tips voor een goede nachtrust. Besef dat iedere slaper anders is en luister vooral naar uw eigen lichaam bij het toepassen van deze tips. Wilt u meer weten of delen of deze tips u hebben geholpen met beter slapen?

Laat het ons weten, wij zijn benieuwd!

Voor meer advies over slapen adviseren wij u onze blog te lezen over het beste matras.